Tag bedre billeder

“Et billede fortæller mere end 1000 ord” – ja, det er en floskel! Men det gør ikke udsagnet mindre sandt. Vi husker mere, når vi bliver præsenteret for et billede, end når vores hjerne må nøjes med ord. Derfor er det afgørende, at man som virksomhed formår at bestille eller tage de rigtige billeder, der er med til at styrke virksomhedens budskab og dermed salget.

Facebook-opslag med billeder trækker mere end dobbelt så meget interaktion som opslag uden billeder. Og når vi hører eller læser en besked, vil de fleste af os kunne huske 10 procent af oplysningerne tre dage senere. Hvis beskeden suppleres med et foto, husker vi 65 procent af oplysningerne tre dage senere.

Billeder er andet end selfies

Når jeg siger til mine kunder, at de skal huske at tage billeder af deres opgaver, liv på kontoret osv., er der mange, der siger:
“Jeg gider altså ikke tage billeder af mig selv i selfie-position hele tiden!”

Og det kan jeg da godt forstå. Men det er jo heller ikke det, jeg be’r om. Det kan være, at det kommer som et chok for nogle, men 

der er faktisk mulighed for at vende kameraet, så det peger væk fra dit ansigt og ud på din omverden.

Selvom potentielle kunder godt kan li’ at se, hvem de handler med (hvilket retfærdiggør selfies), er der også rig mulighed for at tage billeder af alt muligt andet end dit ansigt. Anbefalingen er, at du gør lidt af begge dele. For meget selfie er sjældent helt godt, for meget anonymitet er heller ikke godt. Derfor: Tag både billeder i selfie-position og af det, der sker omkring dig.

“Vi gør, som vi plejer” – nej tak, hold op med det!

Som mennesker har vi en tendens til at gøre det, vi plejer – også når det kommer til at tage billeder.

Derfor er mange af de billeder, der bliver brugt på virksomheders sociale profiler, ofte i næsten samme perspektiv og samme beskæring. Med andre ord: De ligner lidt hinanden alle sammen. 

Det er ikke sikkert, at det enkelte billede er kedeligt, men hvis man tager billeder i samme beskæring hele tiden, kommer ens feed hurtigt til at se kedeligt ud, når man ser det i sammenhæng.

Derfor kan du med fordel skrive dig bag øret, at du skal tage billeder med forskellige beskæringer:

  • Total 
  • Halvtotal  
  • Nær
  • Ultranær (De, der er så gamle, at de kan huske Piet van Deurs og spørgsmålet “Hvad er dette?” ved, hvad jeg mener – her er vi virkelig tæt på!)

Vi vil tættere på

De fleste af os er gode til at tage billeder i total og halvtotal. Men ofte glemmer vi nærbillederne, og de er vigtige af flere årsager. 

For det første vil dine potentielle kunder gerne tæt på. Vi er jo nysgerrige! Vi vil gerne se, hvad du taler og skriver om. Dernæst er gode nærbilleder nemme at afkode, så vores menneskelige hjerne skal ikke bruge tid på at finde ud af, hvad det handler om – det har vi allerede set i ét billede. (Og så er vi tilbage til flosklen med de 1000 ord, suk!)

En anden fordel ved nærbilleder er, at de er nemmere at bruge i andre sammenhænge.

Eksempel: Du holder workshop om at tage bedre billeder. 

  • Totalbilledet: Her ser vi hele kursuslokalet. Vi kan se en oplægsholder og flere tilhørere i fuld figur.
  • Halvtotal: Vi ser en kursus-situation med en oplægsholder og flere tilhørere, men de er ikke nødvendigvis fotograferet i fuld figur. 
  • Nærbillede: Vi ser en finger, der er klar til at trykke på udløser-knappen på et kamera eller en telefon. Eller måske ser vi en tilhører, der på sin notesblok skriver “bedre billeder”. 
  • Ultranær: Udløser-knappen fylder hele billedet.