Har du styr på dit julesalg?

Solen skinner sporadisk, og de rå typer har stadig shorts på. Julen er med andre ord langt væk. Eller er den? Der er kun tre måneder til, at gaverne under træet skal pakkes op, og dermed er det på høje tid at overveje, hvordan du trænger igennem de mange salgsbudskaber, der også præger den søde juletid. 

December kan for mange brancher være en travl måned, og derfor er forberedelse nøglen til ro i maven. Og nej, når jeg skriver forberedelse, mener jeg ikke, at du allerede før sommerferien bør have alt jule-materiale klar til print, juledekorationerne stående klar i baglokalet eller have alle Facebook-opslag nøje timet. 

Jeg mener derimod, at du kommer langt, hvis du i god tid overvejer, hvordan du vil markedsføre dig i forbindelse med julen. Så snart du har en idé til, hvordan du vil gribe julen an, er der potentiale for, at det fører til et helt koncept, som kan føre dig sikkert igennem en travl julemåned. Derfra er der ikke langt til at planlægge, hvornår du har luft i kalenderen til at producere film og øvrigt materiale, som du vil gøre brug af i den søde juletid.

Nu tænker du måske: Jeg sælger ikke produkter, jeg sælger viden. Derfor behøver jeg ikke at bekymre mig om julesalg. Og det kan der selvfølgelig være en sandhed i. Bortset fra, at du altid bør overveje salg … travlhed i dag garanterer ikke travlhed i næste måned eller næste år.

Skil dig ud!

Det er ikke fordi, det ikke virker at gøre, som du plejer, eller at gøre som dine konkurrenter gør. Det kan godt være, at det virker. 

Men måske får du ENDNU mere ud af din markedsføringsindsats, hvis du gør noget helt andet? Det gjorde en af mine samarbejdspartnere, Køkkenfreak, sidste år. Hver dag i december lagde Martin fra Køkkenfreak en kort film op på sin Facebook-side, hvor han præsenterede dagens produkt. 

Resultatet? Næsten hver dag oplevede Martin, at der kom folk i butikken og købte “den der fra filmen i dag”. Og der var vel at mærke ikke tale om nye produkter – Martin præsenterede sådan set bare de varer, han havde haft liggende på hylderne i lang tid. En anden effekt var, at han nåede langt bredere ud geografisk, end han tidligere havde oplevet. Kunderne kom fra helt andre dele af landet, end han hidtil havde oplevet. Og det gør de faktisk stadigvæk. 

I forhold til Køkkenfreaks jule-markedsføring var der hverken tale om langvarig planlægning, et fancy set-up eller lang produktionstid. Det, der gør, at Martins indsats skiller sig ud, er, at der ikke er ret mange andre butikker, der markedsfører sig på den måde. Det var en af årsagerne til, at Martins indsats havde så stor gennemslagskraft. Filmene var produceret under devisen “keep it simple”, og måden produkterne blev præsenteret på, var hverdagsnært og appellerede umiddelbart til Martins kunder. 

Martin medvirker i en film (disclaimer: Det er 1:30 Kommunikation, der har produceret filmen) om et erhvervsprojekt, og her fortæller han netop om effekten af at gøre noget anderledes:

Fra alle os til alle jer

De seneste tre år har jeg og min gode assistent Lars lavet en julekalender. Fra d. 1. til d. 24. december er der hver dag en af vores samarbejdspartnere, der modtager en lille kalendergave fra os. Det hele foregår selvfølgelig på film, på nær selve overbringelsen af kalendergaven, det foregår med post eller med personlig udbringning. 

Min julekalender adskiller sig fra Martins på væsentlige områder: 

  • Vi præsenterer ingen produkter.
  • Vi taler direkte til en eller højst et par modtagere, og ikke til en bred skare af potentielle kunder.
  • Vi optager på mange lokationer, og vi har mange rekvisitter = det kræver planlægning.

Formålet med julekalenderen har dels været, at jeg gerne ville teste nyt udstyr og teknikker af, dels at illustrere, at jeg ikke er bange for at udstille mig selv og gøre noget anderledes. Jeg tager med andre ord min egen medicin, eftersom jeg også tit opfordrer mine kunder til at gøre noget anderledes og tage et lille skridt ud af deres komfortzone.

Jeg har ikke opnået samme umiddelbare salgsresultater som Martin fra Køkkenfreak, men jeg har fået mange gode samtaler med samarbejdspartnere, og året rundt spørger både kunder, samarbejdspartnere og andre til julekalenderen. Jeg er dermed “top of mind” hos mange af dem, jeg gerne vil være “top of mind” hos. 

Giver det salg? Ikke direkte. 

Indirekte? Ja, for po****. 

Nøglen til at skabe god jule-markedsføring er ikke nødvendigvis at gå fuldstændig Gertrud Sand med guirlander og julekugler. Overvej, hvad det er, dine kunder har brug for i december. 

  • En gave?
  • En god ide til juleferien?
  • Et godt råd?
  • Et godt grin?

Du kan med fordel også overveje, hvad dine kunder har brug for, når december bliver til januar, og virkeligheden banker på efter en lang juleferie. Mange af os ved nemlig godt, hvor skoen (eller tøjet!) kommer til at trykke i januar, og derfor kan en lille reminder i december  måske være en god indgang til et godt januarsalg. 

Klar, parat, jul!

Det, du bør overveje, på nuværende tidspunkt med flere måneder til juleaften er blandt andet:

  • Hvordan vil du markedsføre dig i december?
  • Hvordan vil du skille dig ud?
  • Hvordan kan du planlægge dig til den gode markedsføring? 
  • Kører du “keep it simple” som Martin, større set-up som 1:30 Kommunikation eller en blanding?
  • Hvornår producerer du indholdet?

Det er sådan set bare det .. Så får du nemlig også tid til at købe julegaver i god tid før d. 24. december. 

God fornøjelse med juleindsatsen!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *