Hvem ved, hvad der gør en film god?

Hvad er en god film?

Jeg kan ikke fordrage at se ”Far til Fire”-film. Til gengæld er jeg stor fan af de fleste af DRs dramaserier som Forbrydelse, Broen og Krøniken. Og jeg ved, at andre har det præcis omvendt. Hvad der er god og dårlig film, er selvfølgelig en smagssag, og derfor kan det være svært at svare på, hvornår din film er god (nok?) til offentliggørelse.

 

Det afholder mig dog ikke fra at komme med et svar alligevel. Om du kan bruge svaret til noget? –ja, det er jo nok en smagssag!

Når det drejer sig om virksomhedsfilm, er der ofte (mindst) fire aktører, som har en mening om, hvordan filmen skal være:

-Producenten, som kender sit brand og produkt.

-Mediet, hvor filmen skal offentliggøres og/eller annoncøren som ved, hvad der kan skal til for at filmen konverterer jævnfør formålet.

-Filmfolkene.

-Publikum, eksempelvis medarbejdere, borgere og/eller potentielle kunder.

Alle aktører kommer med hver sin holdning og faglighed, og det kan være svært at nå til enighed om, hvad der er skidt og kanel.

Det kan være svært at forklare fotografen, at hun er nødt til at klippe åbningsscenen ned, så budskabet bliver serveret inden for de første 5 sekunder (men annoncøren ved nemlig, at de første 5 sekunder er alfa og omega på YouTube). Det kan også være svært at forklare producenten, at hun ikke må plastre filmen til i fagudtryk (kolleger og branchefolk ved, hvad hun siger – potentielle kunder fatter ikke en brik).

 

Og hvad betyder det så for en virksomhedsfilm? Helt konkret betyder det, at jeg ofte leverer en helt anden film, end min kunde i første omgang havde forestillet sig. Det betyder ikke, at mine kunder ikke ved, hvad de vil have. Det betyder, at mine kunder er modtagelige for at lytte til min erfaring og faglighed. Ligeså vel som jeg lytter til deres viden om deres specifikke marked, og jeg rådfører mig med eksperter inden for de respektive platforme i forhold vil varighed og virkemidler.

 

Man kommer rigtig langt med respekt for hinandens faglighed. Det vigtigste er, at alle aktører i sidste ende synes, at de kan stå inde for filmen. Hvis alle får mulighed for at byde ind med det, de ved, virker – vinder alle i sidste ende.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *