Hvor direkte skal du kigge på din næste kunde?

Ligeså snart du bevæger dig ud i film og video, hvor enten du selv eller andre i organisationen skal sige noget til kameraet, ligger der en overvejelse i det, som tv-folk kalder blikretning: Hvor skal man kigge hen?

Generelt er der to muligheder: Enten kan du kigge direkte i kameraet, eller også kan du kigge ved siden af kameraet. Det kan lyde som en detalje, men der er afgørende forskel på, hvornår man bruger de to opstillinger, og der er også forskel på, hvordan de to blikretninger bliver opfattet hos dine seere.

IMG_0339

Blikretning ved siden af kameraet: 
Når du bliver interviewet af en tv-journalist, der er fysisk til stede hos dig, kigger du journalisten i øjnene, og det betyder, at du har blikretning ved siden af kameraet.

Når du kigger ved siden af kameraet – uanset om du får én til at lave optagelserne, eller om du selv trykker på rec-knappen – er effekten, at seeren får den opfattelse, at du taler til en 3. person, ikke til seeren selv.

Det kan være en fordel at bruge denne blikretning, hvis du vil opnå et lidt mere distanceret udtryk, og i nogle sammenhænge kan det også være med til at styrke troværdigheden. Vi er vant til at se den slags opstillinger i nyhederne på tv, og dermed kan din videosekvens få lidt præg af nyheds-tv.

Blikretning direkte i kameraet:
Når du bliver interviewet direkte i en tv-udsendelse af studieværten, der sidder i studiet, mens du står et andet sted, vil du blive bedt om at kigge i kameraet. Dermed får du blikretning direkte ud til studieværten og dermed også seerne.

Når jeg ser de film, som mindre virksomheder selv producerer med mobiltelefoner og tablets, er det ofte denne blikretning, man vælger. Det har den effekt, at seeren – altså den potentielle kunde – føler, at der bliver talt direkte til ham/hende.

IMG_0341

Fordelen er, at du henvender dig direkte til din seer. Ulempen er, at du henvender dig direkte til din seer. Det kan i nogle situationer virke meget pågående, at du dukker op som en anden Hugo-figur på skærmen og nærmest råber “Hallo, er der nogen hjemme?”. Dit budskab kan i visse situationer risikere at gå hen over hovedet på seeren, simpelthen fordi det virker for voldsomt, at du taler direkte til ham/hende.

Hvis du eksempelvis sælger bleer til inkontinente borgere, bør du nok tænke grundigt over blikretning og ordvalg, inden du brager direkte ud i folks skærm og spørger, om de tisser i bukserne i ubelejlige situationer….

Når du skal træffe beslutning om blikretning, bør du både tage hensyn til indholdet i filmen og dit eget temperament. Hvad ville falde dig naturligt i forhold til det, du skal sige? Og hvordan vil du selv have det med, at en person talte direkte eller indirekte til dig om det pågældende emne?
God fornøjelse med at kigge i kameraet. Eller ved siden af…

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *